در اینجا، این ایده را روی نمای خشک کپی کنید

در اغلب سیستمهای نمای خشک به منظور جلوگیری از ورود نم یا رطوبت به داخل ساختمان، یک فضای خالی تهویه بین نما و عایق ایجاد میکنند. فضای خالی که بین نما و عایق قرار دارد خود بهترین عایق حرارتی میباشد لذا این سیستم نقش بسزایی در کاهش اتلاف انرژی دارد. البته باید توجه داشته باشید که زمانی می توان گفت یک ساختمان نمای خوبی دارد، که هم از نظر ظاهر و هم از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار داشته باشد. مزیت این سیستم سرعت بالای نصب و قابلیت رگلاژ و همچنین استحکام و تنوع شکل رانر های آن می باشد البته که کلیپس ها نیز با رنگ ماندگار و همرنگ با سرامیک قابل انطباق می باشد. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، طراح از این مسأله استفاده نموده و تمرکز خود در طراحی نما را در جبهه ی جنوبی و غربی گذاشته و با کمی پیشآمدگی و به علاوه با استفاده از فرم نمادین شیب دار به شکلی کاملا متفاوت و مدرن که در بیش تر ساختمان های سنتی در این منطقه رایج است تنوعی در نما ایجاد کرد، به گونهای که حجمی زاویهدار بر روی مکعبی ساده قرار گرفته است.

نما های خشک

آجرها الگوهای مختلفی را بر روی هر یک از حجم های نما را ایجاد می کنند و از طریق برخی خطوط فواصل و بافت های مختلفی را می سازند که به راحتی قابل تشخیص هستند. به آثار معماری گذشته که می نگریم، می بینیم که معماران هیچ گاه سطوح آجرکاری را ساده رها نکرده اند و همواره سعی کردند تا با استفاده از نوع چینش آجرها طرح های خلاقانه ایجاد کنند. طراحان از متریال آجر به عنوان راهکاری برای ورود نور بدون نگرانی از محرمیت خانه های مجاور استفاده کردند. در طراحی نمای بیرونی با توجه به پلان مذکور و محدودیت هایی که پیش رو داشت، طراحان تمرکز اصلی را بر بافت، متریال، و طراحی اقلیمی بازشو ها، به خصوص جهت استفاده بهینه از نور و کنترل آن قرار دادند. سیستم متحرک: این سیستم می تواند با سیستم کنترل از راه دور و یا سوییچی وجود دارد. جداره پروژه به فیلتر تبدیل شد که ارتباط با ناموزونی های بیرون خانه را به حداقل میرساند و در صورت تمایل بخشی از این فیلتر باز یا بسته می شد. معماری منطقه ای هر مکان با توجه به محدودیت های اقلیمی و سرچشمه های منابع موجود در همان منطقه از قبیل متریال های موجود و شرایط فرمی و ساختاری که منطقه در اختیار معماری می گذاشت وضعیت نما و ظاهر ساختمان را تعیین می نمود.

نمای خشک مدرن

 C ontent h​as been c reated wi᠎th G᠎SA᠎ C᠎ontent  Ge nerato r DEMO.

دتایل اجرای نمای خشک

همان طور که پیشتر هم ذکر شد، طراحی نمای ساختمان به عنوان جزئی از سیمای شهری، وظیفه خطیری است که باید توسط اصول فنی در چارچوب های زیباشناختی توسط افراد متخصص طراحی و اجرا شود. در ساختمانسازی به سویه ی بیرونی یک ساختمان نما گفته میشود.به طور کلی نمای ساختمان از دو عنصر اصلی تشکیل شده که شامل ارکان و اجزا می باشد ارکان نما، ریتم های عمودی و افقی و سطح آسمانه (سقف) یک بنا محسوب می شود.و تمامی جزییاتی که در دید ۱۴۰ درجه عمودی و ۱۶۰ درجه افقی دید انسان میشود و همچنین طراحی درب و پنجره اجزا یک نمای خانه محسوب می شود. این سکونتگاه جدید باید نیاز به شناسایی را برآورده سازد و بدین ترتیب تجلی «رابطه دوستانه» جدید بین انسان و محیط زیست اوباشد. مواد ضد شوره در مرحله اول باید شوره های آجرنما را کاملا ازبین ببرد و در مرحله بعد آن را کاملا آب گریز کند تا از شوره زدن مجدد جلوگیری شود. انتخاب رنگ سفید به این دلیل بوده که نور خوشید کمتری را جذب می کند. نما باید نور و تهویه طبیعی را امکانپذیر کند و جداکنندهای بین خلوت و شلوغ، خصوصی و عمومی باشد. بافت چوبی نیمه باز در بالکن ها علاوه بر ایجاد محرمیت در فضای داخلی، میزان ورود نور را کنترل می کند.

در طراحی نمای پروژه ما شاهد نوارهایی هستیم که از سطح به عمق و از بیرون به درون حرکت کرده اند و علاوه بر نماسازی موجب افزایش ارتباط میان فضای درون و بیرونی می شود. بنابراین نمای این ساختمان در بیرون سنتی، ساده و منطبق با اقلیم منطقه بوده ولی برعکس در فضای داخلی از متریال ارزشمند و گران قیمت استفاده شده است. یکی از دغدغه های همیشگی معماران پیوند ساختمان ها با طبیعت و فضای سبز در بستر زندگی شهرنشینی امروز بوده است. در این پروژه نیز چنین بوده و طراحان با استفاده از آجر به تزئین نمای این ساختمان پرداختند. نمای ساختمان به صورت دو پوسته از ترکیب فلز و ورق اچ پی ال و عایق های رطوبتی جدید ساخته و اجرا شده است. آجرها در نمای این ساختمان مسکونی به صورت عمودی به کار رفته و بافتی زیبا و جذاب در نما ایجاد کرده و علاوه بر ایجاد سایه به طراحان این امکان را داد تا بدون برش آجرها، پانل های مکعبی را با آجر اجرا کنند. ساختمان امروزه یک موجود منزوی نیست که تمام توجه طراح و مالک به آن جلب شود بلکه باید با حفظ شخصیت و اعتبار خود عنصری از یک جامعه وحدت نما خشک یافته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید